Kwaliteit van beeldbellen in de zorg
Vanwege de vele vragen over de kwaliteit van beeldbellen én ons streven om eHealth naar een hoger niveau te tillen, dit keer een technische blog. Misschien wat té technisch voor sommigen, maar zeker de moeite waard om te lezen omdat het uw onlinebehandelingen sterk kan verbeteren. Niet alleen als u EMDR Platform gebruikt voor uw online videogesprekken, maar ook voor alle andere eHealth beeldbelsoftware. Technisch is het namelijk al mogelijk om in ultra-HD (4K) te videobellen, dus nog scherper dan de HD-film op uw TV! Dit zou volgens ons de huidige eHealth op een hoger kunnen niveau brengen, zeker als je denkt aan de betrokkenheid van en het vertrouwen op de zorgverlener op afstand. Laten we eens kijken wat u vandaag nog eenvoudig kunt doen om al een veel betere beeldkwaliteit te krijgen. Voordat we de details in gaan, geven we u alvast de vier belangrijkste tips:
- Zorg dat de upload snelheid van uw internetverbinding minimaal 2Mbps is
- Gebruik een netwerkkabel, of ga in geval van wifi dichter bij het modem zitten
- Voorkom dat tijdens het beeldbellen anderen hetzelfde internet, of uw buren hetzelfde wifi kanaal gebruiken
- Controleer of het CPU-gebruik van uw computer tijdens het beeldbellen niet te hoog is
HD-ready, full-HD én ultra-HD
Kent u deze populaire termen nog van de flatscreen televisie reclames? Eerst moest iedereen HD-ready zijn, toen kwam de full-HD en tegenwoordig moet je eigenlijk wel een ultra-HD (4K) televisie hebben om echt te kunnen genieten van die mooie film. Wij zien dat dit onderwerp ook steeds meer gaat leven bij het videobellen nu we zoveel online werken, maar er is nog een enorme slag te winnen. Zeker met 1-op-1 beeldbellen (zie volgende paragraaf) is het heel fijn wanneer het beeld echt scherp is. Je voelt je op die manier op afstand toch wat dichter bij elkaar.
Waarom ervaren we toch vaak zo’n lage kwaliteit bij het beeldbellen? Het antwoord is simpel: omdat degene met wie u videobelt dit niet goed geregeld heeft. En u op uw beurt overigens ook niet voor degene aan de andere kant van de lijn. Voor de ontvanger is eigenlijk alles al dik in orde: het beeldscherm van de laptop of tablet is scherp genoeg, de downloadsnelheid ruim voldoende en de technieken van de beeldbelprogramma’s (ook EMDR Platform) zijn allemaal al lang klaar voor een full-HD verbinding. De enige bottleneck is de zender, dus het versturen van de videobeelden. Om te beginnen is uw webcam in het beste geval slechts HD-ready, vervolgens halen de uploadsnelheden van uw wifi en internetprovider dit omlaag, waarna de wat oudere laptop door het versleutelen van de videobeelden zo belast wordt, dat er uiteindelijk niet meer dan LD (lage kwaliteit) verstuurd wordt. In dit artikel geven we enkele eenvoudige tips om de kwaliteit van uw videogesprekken sterk te verbeteren.
eHealth, altijd 1-op-1
Waarin eHealth uniek is, is dat het videogesprek vrijwel altijd 1-op-1 uitgevoerd wordt: u als behandelaar en uw patiënt. Waar u misschien zou verwachten dat dit juist minder zwaar is voor uw computer en internetverbinding dan een videogesprek met een grote groep mensen, is juist het tegenovergestelde waar. De moderne videobeltechnieken zorgen ervoor dat u alleen de kwaliteit ontvangt en verstuurt die nodig is. In een groepsgesprek zijn er bijvoorbeeld meerdere kleine videobeelden zichtbaar, zowel bij u als bij de anderen aanwezigen, waardoor u dus ook een lage resolutie verzendt en ontvangt. Bij een 1-op-1 gesprek staan zowel u als uw gesprekspartner waarschijnlijk altijd volledig in beeld, soms wel langer dan een uur, en moet dus ook altijd de hoogste kwaliteit verstuurd worden. Een lagere kwaliteit valt dan natuurlijk direct op, net als iedere onderbreking in de bandbreedte.
Up- & download
Vanwege de manier waarop we gewend waren om te internetten - vooral veel informatie van het internet naar uw computer halen, films bekijken, muziek luisteren, etc – is er door internetproviders vooral aandacht gegeven aan uw downloadsnelheid. Die ligt in sommige gevallen meer dan 10 keer hoger dan de uploadsnelheid, welke u nu juist nodig heeft om het videobeeld te versturen. Wij krijgen vaak vragen van mensen die aangeven dat ze 20Mbps internet hebben, maar als we doorvragen blijk dit maar voor 2Mbps upload te zijn. Als we vervolgens gaan testen blijkt dit in de praktijk slechts 1 Mbps te zijn. Controleer daarom (bijv. op speedtest.net) of uw uploadsnelheid minimaal 2Mbps is en adviseer uw cliënt om hetzelfde te doen.
Kabeltje? Ja graag!
Gebruik als behandelaar altijd een bekabelde verbinding en geen wifi. Tegenwoordig kunt u een netwerkkabel tussen uw laptop en modem voor een paar euro aanschaffen. Net als bij het internet is een draadloze wifi verbinding namelijk vooral snel bij downloaden en minder bij uploaden. In geval van een slechte verbinding weet u bij gebruik van een kabel in ieder geval zeker dat dit niet aan u ligt. Als een netwerkkabel echt niet mogelijk is bij u of uw cliënt, ga dan in ieder geval zo dicht mogelijk bij het wifi modem zitten. Als uw computer zich 1 verdieping hoger dan het wifi modem of aan de andere kant van de woning bevindt, wordt de uploadsnelheid al dusdanig beperkt dat uw kwaliteit direct afneemt naar SD of LD.
Wat een drukte!
Andere gebruikers op hetzelfde modem of wifi-kanaal is natuurlijk gezellig, maar funest voor de bandbreedte. Als u al het bovenstaande voor elkaar heeft, maar er zijn meer mensen in huis die tegelijkertijd van hetzelfde internet gebruik maken, of misschien de buren die hetzelfde wifi kanaal gebruiken, dan wordt de snelheid onstabiel. Zorg dat tijdens de behandeling het internet vrij is en vraag iemand die hier verstand van heeft (bijv. uw internetprovider) om het wifi-kanaal van uw modem te controleren.
Blazende computer
Tot slot iets wat u gemakkelijk kunt controleren, maar misschien minder gemakkelijk zult oplossen: het CPU-gebruik van uw computer. Waar nieuwere computers de GPU (grafische processor) gebruiken om videobeelden te versleutelen, zijn de oudere computers hiervoor aangewezen op de CPU, de processor. Omdat zowel de binnenkomende video ontsleuteld als de uitgaande video versleuteld moeten worden, kan dit nog weleens wat van uw CPU vragen. Als u tijdens de videoverbinding de taakmanager opent (windows toets indrukken en ‘taakbeheer’ intypen en dan enter) dan ziet u in de bovenbalk het CPU-gebruik in procenten. Staat deze constant op 100% dan weet u dat dit de bottleneck is voor het verzenden van een goede kwaliteit video. Waarschijnlijk had u dit al gemerkt omdat de ventilator van uw computer dan ook hard staat te blazen. U kunt proberen om het CPU-gebruik tijdens videobellen te verlagen door andere programma’s af te sluiten, maar als dit niet helpt kunt u alleen door een andere, snellere computer te gebruiken uw kwaliteit verhogen.